
INDIANA 
MAGAZINE OF HISTORY 

The Newspaper Press of the Calumet Region, 
1836-1933 

Powell A.  Moore* 

Solon Robinson published the first newspaper in the 
Calumet Region at Lake Court House, later Crown Point, in 
1836 or 1837.’ Robinson owned a small press on which 
he printed handbills, legal notices, songs, and poems express- 
ing his political and temperance views. Occasionally he 
published a newspaper variously known as the Great Western 
or Western Ranger. Robinson was particularly active in 
behalf of William Henry Harrison, the Whig candidate for 
the presidency in 1840, and his songs and poems were distri- 
buted to many newspapers in the state. During the campaign 
he took his printing equipment to the Log Cabin Convention 
in honor of Harrison at the Tippecanoe Battleground, where 
he turned out songs and other literature for distribution to 
the crowd.2 

Robinson sold the press and type in 1842 to James S. 
Castle of Valparaiso. Castle had published the Michigan City 
Gazette, said to have been the first newspaper in Laporte 
County, from 1835 to 1841. In 1842 Castle started the Porter 
County Republican, the earliest paper in that county, at 
Valparaiso with Robinson’s press. This newspaper, a weekly, 
was independent in politics while under Castle’s direction.8 
William M. Harrison purchased the Porter County Republi- 
can in 1844, changed its name to the Western Ranger, and 
made it a Democratic sheet. In 1847 William C. Talcott, a 
Free Soil Democrat, bought a half interest in the paper. Val- 
paraiso’s Western Ranger enjoyed unique distinction because 

*Powell Moore is associate professor of history at the Calumet 
Center, Indiana University. 

1 The Calumet Region includes the northern portions of Porter and 
Lake counties. The reeion is drained bv the Little Calumet and Grand 
Calumet rivers. RobiGon founded C r o k  Point and was instrumental 
in its becoming the county seat of Lake County. He achieved national 
prominence as agricultural editor of the New York Tribune from 
1852 to 1880. Herbert A. Kellar (ed.), Solon Robinson, Pioneer and 
Agriculturalist, Selected Writings ( 2  vols., Indianapolis, 1936), I, 10, 
31. 

2 Kellar, Solon Robinson, I, 19, 136-137. 
SDeborah S. Gay, “The Earliest Authentic History of Porter 

County, Indiana” (MS in Valparaiso Public Library, [1876] ), 15. 



112 Indium Magazine of History 
abolitionist articles by Talcott and Democratic editorials by 
Harrison appeared on the same page.’ Talcott bought Harri- 
son’s interest in 1849, and the paper became the Practical Ob- 
server. It continued as an abolitionist paper until 1854, when 
Talcott joined the newly organized Republican party. Weekly 
and semiweekly editions of the Practical Observer were is- 
sued until September, 1853, when a daily was published, the 
first in the region.6 R. A. Cameron purchased the Practical 
Observer in 1857 and changed its name to the VaZpurabo 
Republican. As such it was the official spokesman of the 
Republican party in Porter County.e The Republican passed 
into the hands of Thomas McConnell, William C. Talcott, and 
Henry W. Talcott in 1858. Cameron recovered control of 
the paper the next year, and the daily edition was discon- 
tinued.? In September, 1860, Cameron dropped the last two 
letters from the paper’s name, and it became the Valpuraiso 
Republic. 

Democratic papers had a difficult time in Porter County 
for some years after the formation of the Republican party. 
L. H. Miller started the Porter County Democrat at Val- 
paraiso in 1856. The paper, which was later sold to A. Lytle 
Jones and J. L. Rock, expired shortly after the elections of 
1860.8 C. C. Morricle established the Vatparais0 Democrat in 
1864, only to see it go the way of many Democratic organs 
in that part of Indiana during the Civil War. The paper died 
after a few weeks for lack of patronagen 

Cameron, the owner of the Valparaiso Republic, joined 
the Union army in 1861, and E. A. Beebe obtained control of 
the paper. The former served as corresponding editor and 
sent home long, spicy letters about his experiences. Beebe 
was unable to finance the paper, and in 1863 i t  reverted to 
Cameron and his wife, Jane E. Cameron. Aaron Gurney be- 
came the editor, but its publication was discontinued in De- 
cember, 1863, when he resigned. Valparaiso had no news- 
paper until January, 1866, when Cameron returned from the 
army and revived the Valparaiso Republic. G. A. Pierce 
bought the paper in November, 1866, and immediately sold it 

4Ibid. ,  16; VaZparaiSo Vdet te  and Republic, December 17, 1868. 
The major Valparaiso newspapers from 1865 are in the county clerk’s 
office at Valparaiso. A few scattered issues before that date may also 
be found there. 

6 Valparaiso Vidette and Republic, December 17, 1868. 
6 Zbid. 
7Crown Point Register, January 27, 1859, cited in “Old Time 

News,” Lake County Star (Crown Point), August 18, 1901; Val- 
paraiso Republicun, March 31, 1859. 

*Hubert M. Skinner, “Complete History of Porter County,” Val- 
pcurako Messenger, February 26, 1878. 

OValparaiso Vidette and Republic, December 17, 1868. 



The Newspaper Press of the Calumet Region 113 
to Aaron Gurney, who had founded the Porter County Vidette 
the previous January. These papers were merged and issued 
as the Valparaiso Vidette and Republic.lQ Pierce immediately 
founded the Valparaiso Republican, which was merged with 
the Valparaiso Vidette and Republic, July, 1868, and issued 
by Gurney and Pierce. In June, 1869, its name was changed 
to the Porter County Vidette. Five years later William C. 
Talcott and his son, C. R. Talcott, purchased the Porter Coun- 
ty Vidette." 

An important development in the history of Porter County 
journalism occurred in 1871 when German-born Englebert 
Zimmerman founded the Valparaiso Messenger. The Messen- 
ger  was the first successful Democratic newspaper in the 
Calumet Region. Zimmerman had published the Columbia 
City News from 1860 to 1864, then founded the Columbia 
City Post in 1864, and later worked for the Fort Wayne 
Democrat. When Democratic leaders in Valparaiso persuaded 
him to move his equipment there, he was the publisher of the 
Wyandot Democratic-Union at Upper Sandusky, Ohio. Zim- 
merman was an unusually able journalist and under his 
guidance the Valparaiso Messenger became vigorous and 
prosperous. He supplemented his income by doing printing 
for the Northern Indiana Normal School, later Valparaiso 
University. In 1881 Henry Baker Brown, owner of the 
school, bought a half interest in the Valparaiso Messenger 
but held i t  for only a short time.12 Englebert Zimmerman 
died in 1906, and his son, Arthur E. Zimmerman, was city 
editor and managing editor of the Messenger until his death 
in 1914. The following year Hinman F. Strother of Pitts- 
field, Illinois, purchased the Messenger from the Zimmerman 
estate. In 1924 he sold a half interest to Lynn M. Whipple 
of Niles, Michigan, who gained complete control of the paper 
the next year.lS 

The Valparaiso Herald was started by P. 0. Sullivan in 
1881. The Herald was well edited and popular because of its 
full coverage of local news but, unable to survive on subscrip- 
tions alone, stopped publication in two or three years." James 
A. McConahy founded the Valparaiso Star in 1891, ran i t  as 
a daily for two years and then as a weekly until 1898, when 

I o Z b i d . ,  November 27, 1866; Valparaiso Republic, January 4, 1866. 
11Porter County Vaet te  (Valparaiso), June 10, 1869, and June 4, 

1874. 
Widette-Messenger (Valparaiso) , August 16, 1936. Weston A. 

Goodspeed and Charles Blanchard (eds.), The Counties of Porter and 
Lake, Indiana (Chicago, 1882), 71. 

1s Vidette-Messenger (Valparaiso), August 16, 1936. 
1 4  [Harry G. Cutler], History of Porter County, Indium (2 vols., 

Chicago, 1912), I, 93. 



114 Indiana Magazine o f  History 

it  was merged with the Porter County Vidette. The com- 
bination was published as the Valparaiso Star-Vidette until 
1903, when John M. Mavity of Cambridge, Illinois, bought 
it and dropped the Star from its name. The Valparaiso V i  
dette and the Valparaiso Messenger were merged and issued 
as the Vidette-Messenger in 1927. Its officials were John M. 
Mavity, president ; Lynn M. Whipple, vice president ; and 
John Earle Mavity, treasurer. In 1929 Whipple bought the 
interests of the Mavitys, who retired from the local newspa- 
per field.15 The Valparaiso Vidette, the Valparaiso Messen- 
ger, and the Vidette-Messenger were the only successful daily 
papers in the Porter County section of the region. 

Chesterton, located in Westchester Township between 
Valparaiso and Lake Michigan, was the only other town in 
the Porter County part of the region to have a successful 
newspaper. The Chesterton Tribune, published by W .  W. 
Mikels, was started on October 28, 1882.16 During the latter 
part of 1883 it  passed into the hands of a group of Chester- 
ton businessmen headed by John T. Taylor. In June, 1884, 
Arthur J. Bowser and Samuel D. Watson purchased the 
paper. Bowser gained complete control of the Chesterton Tri- 
bune in September, 1884, following which he published and 
edited it for almost forty years. A native of Valparaiso, 
Bowser had attended the Northern Indiana Normal School 
and was one of the editors of the Porter County Vidette be- 
fore coming to Che~terton.~‘ He was an able newspaperman 
who made the Chesterton Tribune one of the most widely read 
weeklies in the region. Bowser kept a sharp eye on local and 
regional events and developments which were faithfully re- 
ported to the Tribune’s readers. The local news was fully 
covered in the columns, “Chesterton Chips” and “Porter 
Pointers,’’ the latter containing news of Porter, Chesterton’s 
sister community. 

Although Chesterton and Porter were less than a mile 
apart, Bowser in July, 1894, demonstrated his faith in the 
latter’s industrial potential by establishing the Porter Tri- 
bune, which he also edited. But Porter’s subsequent de- 
velopment did not justify his hopes, and in April, 1896, Bow- 
ser combined his two papers into the Westchester Tribune, 

15 Vidette-Messenger (Valparaiso), August 16, 1936. 
18 Chesterton Tribune, October 28, 1882. There was a statement in 

the Chesterton Tribune, April 8, 1904, that the paper was started in 
1881 as an organ of the Greenback party. No evidence has been found 
that such was the case. The issue of the Chesterton Tkbune, October 
28, 1882, was listed as Volume I, Number 1. The complete files of the 
Chesterton Tribune are located at its office in Chesterton. 

17 Zbid., November 14, 1896; Vidette-Messenger (Valparaiso) , July 
17, 1935. 



The Newspaper Press of the Calumet Region 115 

published at Chesterton. Through this step he hoped to 
provide better services for Chesterton, Porter, Baileytown, 
and Waverly, all in Westchester Township.18 The name of 
the paper again became the Chesterton Tribune in November, 
1897. In April, 1923, Bowser sold the paper to John G. 
Graessle, who had been his foreman for almost thirty years. 
Bowser had too much printer‘s ink in his veins to remain out 
of the newspaper field. Early in 1934 he began to edit a 
column knowns as “Siftings-Gleaned from Hither and Yon 
and Now and Then-and Way Back When” for the Val- 
paraiso Vidette-Messenger. This interesting column, which 
he continued until shortly before his death in July, 1935, was 
devoted largely to local history as recalled by Bowser and by 
contributors from Porter County.lB After Graessle’s death in 
1928 his widow sold the Chesterton Tribune to Warren G. 
Canright, a graduate of Lawrence College at Appleton, Wis- 
consin, who had operated a printing company in North Chi- 
cago, Illinois, for three years after World War I. He was with 
the Chicago Tribune for five years before coming to Chester- 
ton.2o 

The Lake County portion of the region was without a 
newspaper for fifteen years after Solon Robinson discon- 
tinued his little sheet in 1842. Its population obviously did 
not justify a journalistic endeavor in those years, for there 
were only 3,991 persons in the entire county in 1850.21 Crown 
Point, a village of thirty-five dwellings and three stores in 
1849,22 was not incorporated as a town until 1868. The 
Western Ranger, later the Practical Observer, of Valparaiso 
devoted space to news of Crown Point and had a large 
circulation in that vicinity for several years. The success of 
the Obseruer in Lake County convinced Janna S. Holton, 
John Wheeler, and Zerah H. Summers, all related by mar- 
riage, that a local Republican newspaper was needed at 
Crown Point. They invested $300.00 in the purchase of a 
press and type and established the Lake County Herald at the 
county seat in 1856. Rodney Dunning, a Valparaiso news- 
paperman, was persuaded by a guarantee of subscriptions 
equivalent to $300.00 a year to edit the paper.z8 Dunning 
proved to be a poor choice to guide the paper; at least its 

18 Porter Wbune,  July 6, 1894; Cheaterton Tribunc, April 16, 1896. 
Vidette-Messenger (Valparaieo), July 17, 1936. 

20 Chesterton Tribune, December 6,  1928. 
21Seztmth Censua of ths United States 1860, p. 768. 
22 The Indiana Gazetteer, or Topograpkicd D?etionmy of the Stah 

of Indiana (3rd ed.; Indiana olis, 1849, 1850), 202. 
za William F. Howat (ex.), A Standard H i s t w  of Lake County, 

Indiana, and ths Calumet Region ( 2  vols., Chicago, 1916), I, 246; 
Goodspeed and Blanchard, Counties of P w t w  and Lake, 440. 



116 Indiana Magazine of  History 

failure after a few months was blamed on what was regarded 
as his “shiftless uncon~ern . ”~~  Wheeler and Summers pur- 
chased Holton’s interest in the Herald’s equipment and 
founded the Crown Point Regkter in August, 1857.25 

The publishers of the Crown Point Register may well be 
regarded as the fathers of Lake County journalism. Wheeler 
was born in Connecticut and came b Crown Point in 1847. 
The next few years he worked as a farmer in the summers 
and as a teacher during the winters. Wheeler learned survey- 
ing from his father in the Kankakee swamps and was elected 
surveyor of Lake County in 1853. Summers, also a sur- 
veyor, had worked on the Cleveland and Toledo Railroad and 
came to Crown Point in 1854. He was Wheeler’s assistant as 
county surveyor.z6 

The Crown Point Register was the spokesman of the 
Republican party in Lake County and enjoyed a large cir- 
culation from the very beginning. Wheeler and Summers 
soon discovered, as did many publishers in the early period, 
that a successful journal needed subscribers who would pay 
cash in advance for the paper. At the end of the first year 
of the Register’s existence they announced that $800.00 had 
been “trusted out” and that henceforth the credit system was 
to be a b a n d ~ n e d . ~ ~  John Wheeler’s newspaper career ended 
in April, 1861, when he joined the Union army. Summers, 
who was elected clerk of Lake County in 1859, evidently 
found the task of publishing a newspaper too arduous, and 
the Register was sold to B. D. Harper and A. E. Beattie in 
1862.28 

Meanwhile the Democrats had challenged the Republi- 
cans by establishing the Lake County Jeffersonian at Crown 
Point in January, 1860. The paper was owned by J. A. Berry 
and its first editor was B. D. Harper. The latter was soon 
succeeded by Joseph P. Smith. Smith‘s connection with the 
paper immediately brought favors from the Buchanan ad- 
ministration, and he became the local postmaster and was 
also made census-taker for the county for  1860.28 The 

24Goodspeed and Blanchard, Counties of Porter and Lake, 440. 
25 Valpara&o Republican, August 11, 1857. 
26Timothy H. Ball, Encyclopedia of Genealogy and Bwgraphy of 

Lake County, Indiuna, with a Compendium of Hzstory, 1854-1904 
(Chicago, 1904)) 577; Howat, Lake County, Indiana, and the Calumet 
Region, I, 246. 

27Crown Point Register, July 29, 1858, cited in “Old Time News,” 
Lake County Star (Crown Point), July 7, 1901. Most of the issues of 
the Lake County Star and the Crown Point Register since 1881 are on 
microfilm in the Gary Public Library. 

28Gmdspeed and Blanchard, Counties of Porter and Luke, 441. 
Colonel John Wheeler was killed at the battle of Gettysburg, July 2, 
1863. 

28Crown Point Register, February 9, 1861, cited in “Old Time 
News,” Lake County Star (Crown Point), November 24, 1911. 



The Newspaper Press of the Calumet Region 117 

strength demonstrated by the Republicans in the elections 
of 1860 was proof that a Democratic paper could not be 
published successfully at Crown Point, at least at that time. 
In April, 1861, the Jeffersonian’s plant was sold to two tramp 
printers, Charles Alvord and one Desmond, who immediately 
sold it to a third party whose identity was never discovered. 
Alvord and Desmond hurriedly left Crown Point owing the 
original proprietors of the paper $600.00 of the purchase 
price. The presses and type mysteriously disappeared one 
night from the old Chapman Hotel on the west side of the 
public square, where the paper had been printed; “not a 
track was left for a trail to show which way it had gone.”3o 

The arrival of the first railroad in 1865 immediately in- 
creased the population of Crown Point and that part of the 
county through which i t  passed. The boom that followed was 
characterized by increased activity in the local newspaper 
field. Harper and Beattie published the Crown Point Register 
from 1862 to 1866, when Samuel E. Ball purchased Harper’s 
interest. The following year Ball sold out to Frank S .  
Bedell, a veteran newspaperman formerly with the Dubuque 
(Iowa) Daily Times and the Detroit Free Press.s1 Bedell be- 
came the Register’s sole owner when Beattie died in 1869 but 
sold an interest in the paper to C. W. Ainsworth in 1875. 
H. M. Ingrim started the Crown Point Herald in 1872 to 
support Horace Greeley for president in that year’s election. 
Timothy Cleveland purchased the Herald in October, 1872, 
but sold it to James J. Miller and John F. Rowins in Novem- 
ber, 1873. Although the plant was immediately destroyed by 
fire, new equipment was installed and the Crown Point 
Herald was continued. Miller bought Rowins’ interest in 
January, 1875, and in December of that year sold the paper 
to Bedell and Ainsworth, who merged it with the Crown 
Point Register. The following year John J. Wheeler pur- 
chased Ainsworth’s interest in the paper. Wheeler disposed 
of his share in the Register to John Millikan in 1880.32 

Millikan was one of the most experienced as well as 
one of the ablest of the many editors at Crown Point in 
this period. He had been connected with the South Bend Free 
Press from 1837 to 1845, when he moved to La Porte and 
purchased the La Porte Whig, which became the La Porte 
Union in 1852. Millikan went to  Plymouth, Indiana, in 1871 

30 Crown Point Register, April 4, 1861, in “Old Time News,” Lake 
County Star, September 26, 1911. 

31 Crown Point Registsr, October 14, 1902. 
32Goodspeed and Blanchard, Counties of Porter and Lake, 441- 

442; Thomas H. Cannon, H. H. Loeng, and Charles J. Robb (eds.), 
Histolyl of the Lake and Calumet Regwn of Indmna (2 vols., Indianapo- 
lis, 1927), I, 372-373. 



118 Indium Magazine of History 

and bought the Plymouth Republican. He came to Crown 
Point in 1877 and established the Crown Point Cosmos, an 
unusually interesting paper. Much of the material in the 
Cosmos reportedly came from La Porte. Millikan discon- 
tinued the paper after three years to do active work on the 
Crown Point Re~ister .~s In 1882 Millikan bought Bedell's in- 
terest in the Register and became its sole owner. The paper 
prospered under his guidance and was a strong influence in 
behalf of the Republican party in Lake County. Millikan sold 
the Crown Point Register to Allison A. Bibler in 1891 and re- 
tired from newspaper Bibler, who had worked on 
the Chesterton Tribune before coming to Crown Point, pub- 
lished the paper for seven years and then sold it to Charles 
J. Davidson. He recovered control of the Crown Point Regis- 
ter in 1914 and ran the paper until his death in 194LS5 

The position of the Wheeler family as the first family 
of Crown Point journalism was largely due to John J. Wheel- 
er, the able son of John Wheeler, one of the founders of the 
Crown Point Register. John J. Wheeler married Belle Hol- 
ton, a granddaughter of Solon Robinson. His first journal- 
istic effort was the publication of the Young Hoosier for 
about five months in 1875 at Crown Point.ae In October, 
1880, Wheeler bought the Crown Point Herald, a Democratic 
paper founded in 1878, from John Griswold and began the 
publication of the Lake County Stur, a Republican organ.sT 
From its very beginning, the Star was probably the strongest 
weekly in Lake County. In 1904 it  was said that the paper 
had the best equipment and the largest circulation in north- 
western Indiana. John J. Wheeler died in 1917. The Luke 
County Star came under the control of his son, Fred Young 
Wheeler, who had been schooled in the newspaper business 
by his father since he was seventeen years old.as 

The Crown Point Freie Presse was one of the best edited 
and most influential of the German-language newspapers in 
the Calumet Region. It began in 1874 and was originally 
owned by John Ldmann,  John H. Meyers, and John J. Wheel- 
er. Lehmann, who was born in Switzerland, became sole own- 
er  of the paper after a short time and converted it into a 
Democratic organ. The Freie Presse had a large circulation 

SSHowat, Lake County, Indhnu, and thB Calumet Region, I, 248; 
Goodspeed and Blanchard, Counties of Porter and Lake, 442; Timothy 
H. Ball, Northwestern Indhna from 1800-1900 (Crown Point, 1900), 
535. 

s4 Ball, Northwestern Indiana, 536. 
s6Gary Post-Tvibune, March 7,  1941. 
SeGoodspeed and Blanchard, Counties of Porter and Lake, 442. 
37 Cannon, Loring, and Robb, Lake and Calumet Region, I, 373. 
88 Ibid.; Ball, Encyclopedia of Gensalogy and Biography, 577. 



The Newspaper Press of the Calumet Region 119 

among the Germans of the county, many of whom could not 
read English. In 1900 Henry Barck was the editor of the 
paper.sB No evidence was found to indicate when the Freie 
Presse was discontinued, but there was little need for Ger- 
man-language newspapers among the second generation of 
Germans. 

Hobart, one of the small communities in the region, was 
more than adequately served by newspapers in the early 
years. The Hobart Journal, founded by Paul J. Kelley in 
1877, was the town's earliest newspaper. The Journal was 
absorbed by the Hammond Western Indiana Tribune, later 
the Hammond Tribune, when that paper was established in 
1880. As the Hobart Tribune, a Republican paper, it  was 
printed in Hammond and issued as late as 1889.'O Porter B. 
Towle of Hammond, a brother of Marcus M. Towle, the 
founder of that city, started the Hobart Transcript in 1882. 
Towle published the Transcript, which was also printed in 
Hammond, for only a short time." The Hobart Gazette was 
founded in 1889 by George Narpass and George Bender. 
Andrew J. Smith purchased the paper in 1890 and two years 
later sold a half interest to Nevin B. White. Smith being a 
Democrat and White a Republican, the Hobart Gazette was 
published as an independent paper.42 The Hobart News, a 
Republican paper, was started in 1907 by A. A. Keelor. It 
came into the possession of A. L. Pattee in 1912.4s 

Newspapers started slowly in Hammond. Most of the 
original settlers in that area were Germans. Their numbers 
increased when the George H. Hammond Packing Company, 
established in 1869, showed a preference for German butch- 
ers and sausage-makers. As a large number came directly 
from the old country and could not read English, German- 
language newspapers from Chicago and Milwaukee had a 
large circulation in the community. English-language papers 
did not do well there until the second generation of Germans 
matured and until native-born workers from nearby states 
found employment in other industries. Crown Point and 
Hobart papers circulated in Hammond among people who 
had originated in those comm~ni t i e s .~~  Hammond remained 
an unincorporated town until 1883, and the lack of political 

SDGoodspeed and Blanchard, Counties of Porter and Lake, 443; 

( 0  East Chicago Journal, October 15, 1889. 
41Goodspeed and Blanchard, Counties of Porter and Lake, 443; 

42 Hobwt Gazette, souvenir edition, May, 1898. 
43Cannon, Loring, and Robb, Lake and Calumet Region, I, 375. 
U Hammond Times, June 17, 1951. 

Ball, Northwestern Indiana, 534. 

Cannon, Loring, and Robb, Lake and Calumet Region, I, 373. 



120 Indiana Magazine of H i s W  
activity there until that time made the community a less at- 
tractive place for newspapers. 

Porter B. Towle founded the Western Indiana Tribune, 
a Republican paper, at Hammond in December, 1880. The 
paper was sold to Alfred A. Winslow in July, 1881, under 
whom i t  became the Hammond Tribune. The Tribune ran 
as a weekly until 1883 when Winslow commenced the first 
daily in Lake County.45 Winslow may rightfully be called the 
father of the English-language press in Hammond. The suc- 
cess of the Hammond Tribune was due largely to its support 
of Marcus M. Towle, mayor of Hammond from 1884 to 
1888. The paper’s mission was largely political and i t  was 
said that it “went strong during campaign years and slumped 
terribly between fights.”46 Winslow sold the Tribum in 
1893 to W. J. Maxwell when he entered the consular service 
of the United States.47 

The Hammond Tribune changed hands frequently after 
Winslow left the city. Thomas J. Hyman of Chicago bought 
the paper in 1894 and sold it to James G. and Henry David- 
son of Whiting, who in turn disposed of i t  to Allison A. Bib- 
ler, the publisher of the Crown Point Register.48 Winslow re- 
turned to Hammond newspaper circles for a short time when 
he purchased the Tribune from Bibler in July, 1904. But in 
September, 1905, Winslow sold the paper back to Bibler, who 
immediately disposed of it to a syndicate of local men headed 
by Ralph B. Bradford.4s 

James B. Woods, postmaster and also city clerk, founded 
the Hammond Independent in 1888 to support Thomas Ham- 
mond for mayor against the incumbent, Marcus M. Towle, 
in the elections of that year. Hammond’s victory apparently 
convinced Woods that the Hammond Independent had 
achieved its objective and the paper was d i scon t in~ed .~~  In 
1890 Mr. and Mrs. Silas E. Swaim started the Lake County 
News, a Democratic paper, in Hammond. Swaim ranks with 
Winslow as one of the brightest figures in Hammond’s jour- 
nalistic history. The Democratic party’s ability to compete 
on fairly equal terms with the Republicans in the city was 
due largely to Swaim’s paper. In 1891 Swaim bought the 

46Lake County T h s  (Hammond), July 21, 1906; Goodspeed and 
Blanchard, Counties of Porter and Lake, 443. 

46Hammond Times, June 17, 1951. 
4‘Chesterton Tribune, August 11, 1893. Winslow held posts in 

Belgium, Guatemala, Chile, New Zealand, South Africa, and Canada. 
Cannon, Loring, and Robb, Lake and Calumet Region, 11, 70, in- 
correctly give 1896 as the date of sale. 

48 Lake County Times (Hammond), July 21, 1906. 
49Chegterton Tribune, Se tember 28, 1905. 
60 Howat, Lake County, fndiana, and the Calumet Region, I, 249- 

250. 



The Newspaper Press of the Calumet Region 121 

Hammond Standard, which had been started as the Ham- 
mond Echo by Marcus M. Towle and Charles A. Cleveland in 
1889 or 1890. This was a Republican paper which was pub- 
lished and edited by Elmer E. Ragon and Charles A. Cleve- 
land.51 Swaim merged the Standard with the Lake County 
News under the name of the Hammond Daily News. The 
reputation and influence of the News were enhanced when 
Percy A. Parry became its editor, but the paper suffered an  
almost crippling blow when Parry went to the Lake County 
Times in 1906.62 The News was unable to compete successfully 
with the more wealthy Lake County Times and was discon- 
tinued in the early twenties. 

Armanis F. Knotts founded the Calumet Journal, a 
Populist newspaper, at Hammond in 1891.63 This paper, 
edited by his brother, Thomas E. Knotts, was particularly 
active in the support of labor during the Pullman and rail- 
road strikes in 1894. Thomas E. Knotts encouraged the strik- 
ers and their sympathizers to defy a federal injunction which 
ordered them to refrain from interfering with trains as they 
passed through Hammond to and from Chicago. He was ar- 
rested for contempt of court and taken to Indianapolis, where 
he was released on his own recognition. Knotts was never 
brought to trial.54 !t’he Calumet Journal was discontinued 
shortly after the strike when Thomas E. Knotts joined the 
Hammond police force and because business and legal af- 
fairs occupied the time of Armanis F. Knotts. 

Porter B. Towle, who had founded the Western Indiana 
Tribune in 1880, continued active in Hammond newspaper 
circles. In 1891 he founded the Hammond Leader, a daily, 
and published it until 1899. In 1900 Towle was listed as the 
publisher of the Hammond Daily Republican, which was 
apparently the Hammond Leader under a new name.66 This 
paper was in existence early in 1903 but the date of its 
death is uncertain.6e The Deutsche Votks-Zeitung, a German- 
language newspaper, was started in Hammond in 1891.67 

61Zbid., 11, 827-828; Chesterton Tribune, January 22 and May 22, 
1891. 

62 Hammnd Times, June 17, 1951. 
63Frank E. Geros (ed.) Hammond City  Directory, 1891-1892 

(Hammond, 1891), 23. Armanis F. Knotts was mayor of Hammond 
from 1902 to 1904. Thomas E. Knotts was the first and only president 
of the town board of Gary, 1906-1909, and was the first mayor of that 

54 Chicago Tribune, July 2, 1894; Thomas H. Cannon, “Tom Rnotta, 
Mayor and Man,” GM?/ Evening Post, March 26, 1921. 

66 Geros, Hamnwnd City Directory, 1891-1892, p. 23; Chesterton 
Tribune, March 18, 1899; Ball, Northwestern Indium,  534. 

5eThe Hammund Times, June 17, 1951, published items from 
the Hammond Daily Republican issued the day after Armanis F. Knotts 
was inaugurated mayor of Hammond. Knotts was elected in Novem- 
ber, 1902, and took office around January 1, 1903. 

city, 1909-1913. 

67Ger0.9, Hammond City Directory, 1891-1892, p. 23. 



122 Indiana Magazine of History 

Wilhelm Schnett was listed as its publisher in 1900.68 The pa- 
per must have died during the next few years, for i t  was 
not listed in the Hammond city directory for 191LKe The 
Nord-Indiana Post, also a German-language sheet, was start- 
ed in Hammond on August 29, 1914, which was the opening 
day of the Indiana State Convention of the German-Ameri- 
can National Union in that city.6o The date of the demise of 
this paper is uncertain. 

The purchase of the Hammond Tribune in 1906 by Sid- 
mon McHie, a wealthy Chicago grain and stockbroker, 
marked the beginning of a new era in the newspaper history 
of the region. Until that time most of the publishers in the 
area had been men of limited means and their papers, on the 
whole, led a hand-to-mouth existence. McHie possessed the 
business genius, energy, and capital to publish a newspaper 
on a scale never before attempted in the Calumet Region. He 
had already demonstrated his confidence that Hammond was 
destined to be an important industrial city by building both 
the Hammond Building, at Hohman and Fayette streets, and 
the Hammond grain elevator, and by making heavy invest- 
ments in local real estate. The capitalist reasoned that a 
good newspaper was needed to advertise the city and that in 
time such a project would also be profitable.81 

McHie changed the name of the Hammond Tribune to 
the Lake County Times, a step which indicated that he did 
not intend to limit its circulation to Hammond alone. The 
first issue of the Times, a Republican paper, was published 
June 18, 1906. The proprietor brought his brothers into the 
publishing organization, William A. McHie as president and 
Richard A. McHie as secretary.s2 Matthew P. Ludwig and 
Ralph B. Bradford, who had been connected with the old H a m  
mond Tribune, were retained. Sidmon McHie persuaded Hugh 
E. Keough, a Chicago newspaperman, to edit the paper for 
a time.63 Percy A. Parry, as has already been noted, suc- 
ceeded Keough as editor and guided the paper for about 
thirty years. The Hammond Tribune had a daily circula- 
tion of only 137 when McHie bought it, while that of the 
Lake County Times immediately jumped to five thousand and 
within a short time a high pressure campaign increased it to 
ten thousand, though most of its circulation was free.64 

58 Ball, Northwestern Indiana, 534. 
69 See Edgar Smith (ed.), Directory of Hamnwnd 

60 Lake County Times (Hammond) , August 29, 1914. 
81 Hammond Times, June 17, 1951. 
82 Lake County Times (Hammond), June 18, 1906. 

files of the Lake County Times and of the Hammond 
microfilm at the Hammond Public Library. 

83Keough was later famed for his column, ““he 
News,” in the Chicago Tribune. 

64Hamnwnd Times, June 17, 1951. 

19101, 9. 
, 1911 (Gary, 

The complete 
Times are on 

Wake of the 



The Newspaper Press of the Calumet Region 123 

The McHies invaded Gary in June, 1906, a few weeks 
before that community was incorporated. An edition of the 
Lake County Times, called the Gary Evening Times, was 
compiled and edited in a tar paper shack among Gary’s sand 
hills by C. Oliver Holmes. Holmes, the first town clerk of 
Gary and a member of its first school board, had formerly 
lived in Hammond. The Gary Evening Times was printed in 
the Lake County Times’ plant in H a m m ~ n d . ~ ~  This was 
Gary’s first daily newspaper. The publishers of the locally 
owned papers, particularly the Garg Evening Post, a Demo- 
cratic paper, resented this invasion of what they considered 
to be their private domain. The feud between the McHies 
and the Evening Post lasted while Thomas E. Knotts was 
president of the town board and mayor of Gary from 1906 to 
1913. On more than one occasion the Evening Post, in which 
Knotts had an interest, accused the McHies of being hostile 
to Knotts and to Gary in Such able newspaper- 
men as Roy G. Parry, Alfred Jones, Elmer Ragon, and Leslie 
J. Parry edited the Gary Evening Times. This Gary edition 
of the Lake County Times was discontinued in August, 
1933.87 

The territory of the Lake County Times also included 
East Chicago, Whiting, and Calumet City, the latter just 
across the Illinois state line from Hammond. For many 
years it published the Calumet City Times and the Whiting 
Times; the edition devoted to the “Twin City,” East Chicago 
and Indiana Harbor, bore the name East Chicago-The 
Times-Indiana Harbor on the front page. Each of these 
seemed to the uninitiated to be locally owned newspapers, but 
actually there was little difference in the various editions 
except for the name of the paper and some variation in local 
news. This arrangement apparently proved too expensive 
during the depression, and on August 28, 1933, the Lake 
County Times became the Hammond Times. As such, spec- 
ial editions were issued to the neighboring cities although 
there was little difference in any of them. 

The competition provided by the Lake County Times dis- 
couraged the publication of daily papers in the neighboring 
cities with the exception of Gary. Hammond’s population was 
64,560 and that of East Chicago was 54,784 in 1930.68 It is 
doubtful whether any other city in the nation of East Chi- 

eSHowat, Lake County, Indiana, and the Calumet Region, I, 252- 
86 Gary Evening Post, September 29, 1911. 
61 Hammond Tzmes, August 28 1933. 
88 Fifteenth Census of the dnited Stutea, 1930, Population, 111, 

253, 384. 

Part I, 700-701. 



124 Indiana Magazine of History 

cago’s size was without a locally published daily paper at that 
time. The situation in regard to the newspaper, along with 
the fact that Hammond, East Chicago, Whiting, and Calumet 
City were all served by the same traction system, favored the 
retail merchants of Hammond and harmed those in the other 
cities. It cost a resident of East Chicago no more to go to 
Hammond than to the local business section ; consequently, 
people were drawn to Hammond to shop by its merchants’ 
advertisements in the Lake County Times. As a result, Ham- 
mond became a city of large department stores while small 
retail outlets predominated in East Chicago. 

Whiting was a fertile field for weekly newspapers from 
its early years. The city dates from 1889 when the Standard 
Oil Company started the construction of its refinery there. 
Its population was 3,983 in 1900 and 10,880 in 1930.69 Al- 
though Whiting’s population was small compared with neigh- 
boring cities, the community was from its inception the most 
prosperous and stable in the region. The refinery, around 
which the city was built, provided steady employment for its 
workers in periods of depression as well as in boom times. 
The reading public of Whiting was unusually numerous for 
a city of its size because the refinery employed a larger 
number of skilled workers than did most industries. 

Whiting’s earliest newspaper was founded about a year 
after the construction of the refinery began. In November, 
1890, David A. Holman, pastor of the Plymouth Congrega- 
tional Church, started the Congregationalist for circulation 
among the members of his flock. The publication was so 
well received that Holman expanded its scope and in January, 
1891, changed its name to the Whiting News. As such, it 
was the purveyor of local news and gossip. When minister- 
ial duties called him elsewhere, Holman sold the paper to 
James G. Davidson, a young real estate dealer who intended 
to use it to advertise his business. The new publisher made a 
big splurge and printed ten thousand copies each week to 
circulate in a Whiting that then boasted less than three 
thousand people. The magnitude of these operations was 
such a drain on the young realtor’s pocketbook that he sold 
the News to his brother, Henry S. Davidson, in June, 1891.?O 

The Whiting Standard was started in 1892 with Edwin 
S. Gilbert as publisher and Edward A. Gowe as editor, but 

69Twelfth Census of the United States, 1900, Population, I, 139; 
Fifteenth Census of the United States, 19.90, Poplation, 111, Part I ,  
702. 

70 Whiting Call, souvenir edition, October, 1910. Most of the 
Whiting newspapers since 1892 are on file at the Whiting Public 
Library. 



The Newspaper Press of the Calumet Region 125 

after a short time i t  was sold to Henry S. Davidson, who 
merged it with the Whiting News, a Republican p a ~ e r . 7 ~  
Whiting was isolated for a time in 1894 by the Pullman 
strike. The trains stopped running and with them the flow 
of food and other necessities into the community. Publisher 
Davidson’s ingenuity was put to a test during this crisis. His 
supply of newsprint being exhausted, one issue of the 
Whiting News was printed on the back of ordinary wall pa- 
per.?* Henry s. Davidson’s interest in the News waned, and 
in 1895 he resold it to his brother, James G. From 1895 to 
1900 the paper led an erratic existence, and it was said that 
if the editor had any other duty to perform on print day the 
paper simply did not appear.7s James G. Davidson had a 
talent for writing, and his pungent articles published under 
the name of “Pocahontas” were a popular feature of tKe 
News. In 1900 he sold the paper to Edwin S. Gilbert, a 
former East Chicago newspaperman. Then in 1904 Edwin 
H. Farr leased the paper, but a disagreement between him 
and Gilbert over its political policies led Farr to establish the 
Whiting Call, beginning June, 1906. Gilbert soon discon- 
tinued the Whiting News.“ 

In 1892 U. G. Swartz, an employe of the Standard Oil 
Company, founded the Whiting Democrat and installed mod- 
ern equipment. Swartz, an able man, was prominent in Whit- 
ing’s affairs for many years. His appointment as postmaster 
of Whiting and a subsequent promotion at the refinery made 
it necessary for him to dispose of the paper. On January 1, 
1897, it  was sold to William E. Ingham, publisher of the East 
Chicago Gazette. Ingham named the paper the Whiting Sun 
and made it Republican in Cecil Ingham became 
editor for the paper when his brother died in June, 1898. 
Four years later Brooks B. Bowman bought the Sun and 
published i t  until 1904, when he sold i t  to Frank S. Vance, 
whose wife was an excellent printer; he published the paper 
with success and profit. Under his direction the Sun was 
known as the “Official Paper of the City.”7e The Sun passed 
into the hands of William A. Hickey, a “Jeffersonian Demo- 
crat,” in September, 1908, and he published it until the presi- 
dential election of that year.?? Toward the end of 1908 Edwin 

TIHowat, Lake County, Indiana, and the Calumet Region, I, 250- 

7 2  Whiting News, July 13, 1894. 
73 Whiting Call, souvenir edition, October, 1910. 
74 Whiting Times, historical edition, August 4, 1939. 
75 Whiting Sun, January 1, 1897. 
TeHowat, Lake County, Indiana, and the Calumet Region, I, 251; 

77 Whiting Sun, September 26, 1908. 

251. 

Whiting Call, souvenir edition, October, 1910. 



126 Indiana Magazine of History 

S. Farr bought the Sun and merged it with the Whiting Call. 
Farr published the paper as the Whiting CalGSun for a few 
months in 1909 and then renamed it the Whiting Call.70 

Farr had edited the Farmer’s Advocate in Moline, New 
York, and had had many years of newspaper experience in 
Chicago before coming to Whiting. He was among the ablest 
of Whiting’s editors and under his direction the Call was a 
very interesting and widely read weekly. The paper was 
strictly Republican except in 1912, when the editor supported 
the Progressive or “Bull Moose” ticket. In 1917 James J. 
Griffith, who had been foreman of the Twin  City Sentinel in 
East Chicago from 1912 to 1915, became part owner of the 
Whiting Call. Griffith’s journalistic career was interrupted 
by service in the army during World War I. In 1920 the 
owners of the Ben Franklin Press, a successful job printing 
firm, took over the Whiting Call. The paper was converted 
into a daily in 1926 with James G. Griffith as editor, and its 
name was changed to the Whiting Daily Times. It took only 
a year to convince the publishers that  Whiting was not the 
place for a daily paper and the Times reverted to its weekly 
status. Late in 1926 Griffith became the sole owner of the 
Ben Franklin Press. The newspaper was published for a 
time as the Ben Franklin News and then under its former 
name of the Whiting Times.7B 

There were fewer newspapers in East Chicago than in 
any other of the larger cities of the region. Its first, the 
East Chicago Journal, owned and published by Joseph 
Hirsch, appeared on March 30, 1889, about a month before 
the young community was incorporated as a town. The 
paper was apparently printed in Hammond. Hirsch published 
the Journal until October, 1889, when he sold it to the Calu- 
met Printing and Publishing Company of Hammond, the re- 
puted owner of the Hammand Tribune and the Hobart Tri- 
bune.OO No record was found that the Journal was published 
after Hirsch disposed of it. 

In 1891 Edwin S. Gilbert founded the East Chicago 
Globe, the first newspaper to be printed in the town itself. 
Gilbert published the paper, a Republican weekly, until 
August, 1899, when it was purchased by Allison P. 
Brown, one of the city’s ablest journalists, edited the Globe 

78 Whiting Call, August 6, 1909; Whiting Call, souvenir edition, 
October, 1910. 

79 Whiting Times, historical edition, August 4, 1939. 
SoEast Chicago Jozumal, October 15, 1889. The issues of the 

J o u m l  are in the East Chica o Public Library. 
SlBall, Elzcyclopedia of 8enealogy and Biography, 542. Magenta 

D. Kennedy, “Facts Concerning East Chicago,” H i s t m  of Lake County 
(Crown Point, 1934), XI, 95. 



The Newspaper Press of the Calumet Region 127 
for about thirty-five years; during all that time the paper 
remained a weekly and in politics was generally Republican. 
As was noted earlier, Gilbert purchased the Whiting News in 
1900. From that year until about 1904, he published at his 
Whiting plant an edition known as the Indiana Harbor News. 
Gilbert’s newspaper work brought about his appointment as 
first postmaster of Indiana Harbor in 1902.82 

The development of the Indiana Harbor section of East 
Chicago dates from 1901, when the Inland Steel Company 
began to build its plant along the shore of Lake Michigan. 
The Lake County Directory, 1909, reported the existence of 
the Harbor Sentinel, established in 1902 and edited by Wil- 
liam W. M ~ b e r l y . ~ ~  This was probably the first paper pub- 
lished and printed in that part of East Chicago. Evidence is 
lacking to indicate how long Moberly conducted the Harbor 
Sentinel. By 1913 the Twin Ci ty  Sentinel, published by Harry 
M. Dill, was being circulated in East Chicago, probably as 
the successor of Moberly’s paper. Dill also had the agency 
for the circulation locally of Chicago  newspaper^.^^ Sub- 
sequently Dill sold the newspaper agency and also the Twin 
City Sentinel to Joseph J. Freeman and his wife, Marion 
Heath Freeman.85 

Mrs. Freeman had the most distinguished career of any 
of the newspaperwomen in the region. Joseph Freeman, said 
to have been an excellent reporter, was more interested in 
the advertising and business sides of newspaper work.8e Mrs. 
Freeman’s association with the Calumet Region began in 
1906 when she joined the staff of the newly established Lake 
County Times, now the Hammond Times, as an associate edi- 
tor in the editorial department. In 1907 her husband took 
charge of the East Chicago and Indiana Harbor edition of 
the Lake County Times. Next year the Freemans moved 
from Chicago to East Chicago.87 The equipment of the Twin 
City Sentinel was meager and antiquated when the Freemans 

82 Ball, Encyclopedia of Genealogy and Biography, 542. 
83 Lake County Directory, 1909 (Gary, 1909), 410. 
84 E. Palma Beaudette, East Chicago-Zndiana Hcmbor, Political, 

Historical, Industrial (Chicago, 1913), 47. 
85Marion H. Freeman to the author, Wheaton, Illinois, July 16, 

1955. Mrs. Freeman placed the date of their purchase of the Twin 
City Sentinel as about 1910. Evidence indicated that it occurred during 
or shortly after 1913. Mrs. Freeman, who is now 85 years old, lives 
near Wheaton, Illinois. Jose h J. Freeman died in 1945. 

88 Mrs. Freeman began i e r  newspaper career as a reporter for the 
City Press Association, now the City News Bureau, in Chicago during 
the World’s Columbian Exposition, 1893. She was also employed by 
the Chicago Znter-Ocean and by the Chicago Tribune before coming to 
Hammond. Joseph J. Freeman’s first newspaper work was with the 
Topeka (Kansas) Capital. 

87 Marion H. Freeman to the author, Wheaton, Illinois, July 15, 
1955; Beaudette, East Chicago-Zndiana Hcmbor, 47; Hammond Times, 
June 17. 1951. 



128 Indiana Magazine of History 
bought it. Gradually, over a period of years, they purchased 
the most modern linotype machines, presses, and eventually a 
stereotyping outfit. Their plant came to be one of the 
best printing establishments in Lake County. 

Because East Chicago lacked a locally published daily 
paper, prominent citizens began to urge the Freemans to is- 
sue a daily edition of the Sentinel. The Freemans opposed 
such a step, pointing out that a large segment of the city’s 
population was foreign-born who could not or would not read 
an English-language newspaper.88 As the municipal elections 
of 1921 approached, increased pressure was brought to bear 
on the Freemans to make the Sentinel a daily. Since the Lake 
County Times in Hammond had indicated at an early date 
its intention to support the Independent party, Republican 
leaders felt desperately the need of a daily paper. They 
adopted the slogan, “We want a daily,” and turned to the 
Freemans for such a paper. The Freemans were repeatedly 
promised unlimited moral and financial support if they 
would convert their paper to a daily. Sincere in their belief 
that the Republicans had the best candidate for mayor and 
encouraged by such offers of support, the Freemans began to 
issue the Sentinel as a daily a few months before the elec- 
t i ~ n . ~ ~  

The ensuing campaign was probably the most bitter in 
the city’s history. Friendships were broken because of the 
invectives and insults hurled at each other by the candidates 
for mayor. The Lake County Times and the Twin City 
Sentinel “pulled all the stops” in their support of their re; 
spective candidates. On election day Governor Warren T. 
McCray had the Gary unit of the state militia ready to move 
into the city in case local authorities were unable to maintain 
law and order.Oo The Independent party was victorious in 
the election. In the course of the excitement that occurred 
when the results were known, a number of the more exuber- 
ant supporters of the winning ticket decided to celebrate 
their victory by wrecking the Sentinel’s plant. Mrs. Free- 
man described what followed : 

“On election night, fearing that the rowdy element roister- 
ing about might throw a rock through one of our front win- 
dows or otherwise damage our property in our absence if the 
shop was closed down at the usual hour, my husband and I de- 

88East Chicago’s foreign-born constituted 53 per cent of its popu- 
lation in 1910, and 40 per cent in 1920. See Thirteenth C e m m  of the 
United States, 1910, Population, 11, 668, and the Fourteenth Censua of 
the United States, 1920, Population, 111, 297. 

89Marion H. Freeman to the author, Wheaton, Illinois, July 15, 
1955. 

9oLake County Times (Hammond), November 8, 1921. 



The Newspaper Press of the Calumet Region 129 
cided to remain within until things quieted down, regardless of 
which side won, never dreaming however of what was really 
in store. Before midnight it was evident that Callahan was 
the victor but the shouting was in full swing until long past 
that hour and we stayed on until 3 a.m. A taxi stopped 
across the street and believing it to be the one we had or- 
dered, Joe locked the door and we started across. But just 
as we reached it, i t  pulled out, the driver muttering: ‘No 
more fares tonight.’ We stood there expecting our own 
taxi momentarily. While we waited, another car, not how- 
ever a taxi, drove up and stopped in front of the shop. A 
number of men piled out of it at once, but immediately piled 
in again, one of them remarking loudly as he glanced our 
way: ‘This isn’t the place, its a block down’. Joe thought 
he recognized the car but in the dim light that  filtered 
through the window i t  was impossible to recognize the faces 
of the passengers. As i t  drove off our taxi appeared from the 
opposite direction, stopped to pick us up, and we were driven 
to our home. 

‘‘In view of what happened shortly afterwards we later 
became convinced that the car we had been watching con- 
tained the men responsible for the wrecking of our plant. 
Our belief was confirmed later. We learned that the same 
car returned very shortly after we took our departure, and 
its occupants went into action. Albert, the porter, an  old 
derelict who slept on the premises had been a witness to 
everything. He related that shortly after 3 o’clock hearing 
a racket he rose from his bed which was at the back of the 
shop and ran out to see what was doing. He encountered six 
or eight well-dressed men wearing masks who after threaten- 
ing him with revolvers into silence went to work on the 
machinery. They smashed and hacked at everything in sight, 
not only the presses and linotype machines but the furniture, 
telegraph instruments, typewriters and even an umbrella 
had been attacked with sledge hammers and other damage- 
dealing implements. . . . It was not long before Joe learned 
the identity of those who participated in the raid ; and I knew 
from him at the time who they were. But at this late date 
I have forgotten most of them and of those I .do recall 
hazily I have forgotten the first names, or  their initials.”g1 

The damage done to the plant was estimated at $25,000.82 

91 Marion H. Freeman to the author, Wheaton, Illinois, July 15, 
1955. The Gary Evening Post 62 Daily Tribune, November 9, 1921, 
reported that the presses were started and pieces of scrap iron were 
tossed into the machinery. This was taken as evidence that at least 
one of the vandals knew how to start the presses. Also see Lake County 
Times (Hammond), November 9, 1921, for an account of the destruc- 
tion of the plant. 

92 Gaq Evening Post & Daily Tribuns, November 9, 1921. 



130 Indiana Magazine of History 
Editorially, the leading newspapers denounced those involved 
in the vandalism. The Gary Ewening Post & Daily Tribune 
called it “as dastardly a deed as has been committed in Lake 
County in many years.”g3 Hammond’s Lake County Times, 
which had supported the victors in the recent campaign, de- 
manded that “the guilty be brought to bay so that the courts 
may have an opportunity to deal with those responsible for 
such a shameful deed.” The paper also indicated that the 
guilty were prominent citizens by demanding that “the per- 
petrators be punished no matter who they are.”g4 According 
to Mrs. Freeman, the wreckers were not ordinary goons or 
hoodlums, but well-to-do men of reasonably good standing 
in the ~ o m m u n i t y . ~ ~  

Such was the end of the Twin City Sentinel and of the 
efforts of the Freemans to publish a newspaper in East 
Chicago. Not one of the Republican leaders who had joined 
in the hue and cry for a daily newspaper and who had lav- 
ishly pledged both capital and influence to make it a success 
came forward to redeem his After a brief and 
futile effort to revive the paper, the Freemans saw it pass 
into bankruptcy. Mrs. Freeman was employed about a year 
by the Gary Post-Tribune during the course of an effort by 
that paper to publish an East Chicago edition. The project 
was curtailed because of the lack of local advertising. Later 
she worked on the staff of the Chicago Daily Journal from 
1925 to 1931 and conducted a column on the woman’s page 
of the Chicago Daily News from 1931 to 1934.07 

George Huish, who had been associated with the Twin 
City Sentinel, purchased the remains of the Freeman’s plant 
from the receiver and founded the Calumet News in 1923.g8 
A capable and aggressive newspaperman, Huish soon had the 
new paper on a paying basis. In November, 1923, the News 
was converted from a weekly to a biweekly, issued on Tues- 
days and Thursdays. Alfred G. Perry, one of the ablest 
journalists in the region, was installed as editor. John De 
Jong became city editor in 1926. Although Huish was a 

S S Z b i d . ,  November 10, 1921. 
94 Luke County Times (Hammond), November 11, 1921. 
9JMarion H. Freeman to the author, Wheaton, Illinois, July 15, 

1955. 
Z b i d .  

9 7 Z b i d .  Joseph Freeman did free-lance writing for a short time 
after the destruction of the plant but soon retired because of ill 
health. Mrs. Freeman covered the Loeb-Leopold trial in 1925 for the 
Chicago Daily Journal. Her last newspaper assignment was in 1947 
when, at 77 years of age, she began a two-year period on the Richland 
(Washington) Villager. 

98 Statement of George Huish to the author, East Chicago, June 12, 
1955. The issues of the C a l u m t  News may be found in its office in 
East Chicago, and those from 1926 to the present are on file at the 
East Chicago Public Library. 



The Newspaper Press of the Calumet Region 131 

Republican, the News was more often independent than 
partisan in local political affairs. The paper weathered the 
depression years, although i t  was forced to revert to a weekly 
in January, 1933. The Calumet News and the East Chicago 
Globe were the only newspapers in East Chicago at that time. 

The Calumet Admnce, founded by Louis A. Bryan in 
1896, was the first newspaper published on the site of the 
present city of Gary.Qe The so-called stock yards boom in 
1890 had been started by rumors that several of the large 
meatpackers intended to locate in this area. Fred D. Brad- 
ford and Henry A. Bradford, Chicago realtors, organized the 
Chicago, Tolleston Land and Improvement Company and 
laid out a town that was successively known as Bradford, 
East Tolleston, and Jerusalem.1oo The boom collapsed when 
the packers decided to remain in Chicago, and Jerusalem 
became a ghost town. In 1896 Bryan, a Chicago lawyer and 
real estate dealer, acquired a huge acreage between the 
Wabash railroad tracks and the Little Calumet River, includ- 
ing Jerusalem, and laid out the town of Calumet. Bryan 
started the weekly Calumet Advance to publicize the com- 
munity and to promote the sale of lots; he issued it until 
1907.1°’ 

The region where Gary now stands was virtually a 
wilderness of sand ridges, sloughs, and scrub oak until 1906, 
when the United States Steel Corporation began the con- 
struction of its great milk along the shore of Lake Michigan 
there. The town of Gary was incorporated in July, 1906. On 
May 10 the Chesfxrton Tribune announced the publication of 
the Northern Indianian, a Democratic weekly, in the embryo 
steel city. The paper was published by J. 0. Benthal and edit- 
ed by Thomas F. Costello, Chicago newspapermen. Its early 
issues were printed in Indiana Harbor.loz A few months 
after the Indianian was started its own offices and presses 
were located in the Knotts Building at Seventh and Broad- 
way. The paper was a staunch supporter of Armanis F. 
Knotts, the first manager of the Gary Land Company, a sub- 
sidiary of the steel corporation, which laid out the city of 
Gary, and also of his brother, Thomas E. Knotts, who was 
president of the town board and later the first mayor of the 
city, 1909-1913. The Knotts brothers, backed by the North  

”Howat, Lake County, Indiana, and the Calumet Region, 11, 475. 
100 See “Circular and Map of the Chicago, Tolleston Land and Im- 

provement Company” in Gary Public Library. 
‘OlDeed Book, LXXX, 261, in Lake County Recorder’s office, 

Crown Point, Indiana; Horace S. Norton, “Reminiscences” in Biographi- 
cal Sketches of Gary and Lake County Residents (scrapbook in Gary 
Public Library compiled by the library staff), VIII (pages not num- 
bered). 

102Chesterton Tribune, May 10, 1906. Most of the issues of the 
Northsnz Zndknian are on microfilm in the Gary Public Library. 



132 Indiana Magazine of History 
ern Indianian, frequently challenged the power of the steel 
company in the management of Gary’s affairs. While Ar- 
manis F. Knotts denied that he had any connection with the 
paper, he and his brother apparently encouraged and favored 
it in various ways.lo3 

The Northern Indianian’s failure within three years of 
its establishment was apparently caused by a combination of 
circumstances. The steel company, which supplied the young 
community with electricity, gas, and water, also sought the 
franchise to build and operate the street railway system, but 
the town board, largely through the influence of Thomas E. 
Knotts, granted the concession to the privately owned Gary 
and Interurban Traction Company. When the Northern In- 
dianian went out of business, the claim was made that its 
demise was due to the failure of the Gary and Interurban Trac- 
tion Company to keep its promise to pay for the presses and 
other equipment of the paper, but no proof was ever offered 
that such was the case.lo4 Other factors apparently affected 
the fortunes of the Indianian. For instance, Costello’s ag- 
gressive and vitriolic editorials were resented by the steel 
company’s officials and also by the conservative segment of 
Gary’s citizens. The editor’s favorite target was Horace S. 
Norton, the steel company’s most prominent official at that 
time, whom he persistentIy called “Turkey Neck.”lo5 Norton 
was the founder and president of the Gary Commercial 
Club, an association of merchants and professional men, 
which functioned as a sort of chamber of commerce. A study 
showed that the leading merchants favored the Gary Daily 
Tribune for advertising while the Northern Indianian de- 
pended upon the uncertain support of small scale realtors. 
This situation may have been due to Norton’s influence. Cos- 
tello’s associate Benthal was thought to be a Socialist and 
such a rumor may have been a liability to the paper.lO8 The 
Northern Indianian closed its doors in March, 1909. Costello 
left a bewildered foreman in charge of the offices and equip- 
ment and returned to Chicago. The paper’s creditors petitioned 
the circuit court to determine its ownership. There were ru- 
mors that Thomas E. Knotts would assume control of the 
establishment when the matter was settled in the courts.1o’ 
When that time came, as shall be seen, Knotts and his broth- 
er, Armanis F., did buy the equipment and began the publi- 
cation of the Gary Evening Post. 

103 Ibid. 
104 Gcvry Weekly Tribune, March 12, 1909. 
1O5Erwin Crewe Roseneau in Garg Post-Tribune, August 6, 1947; 

Thomas H. Cannon, “Autobiography” ( M S  in Gary Public Library), 
Chapter L, 3. 

108 Cannon, “Autobiography,” Chapter L, 3. 
107 Gcvry Weekly Tribune, August 16, 1909, 



The  Newspaper Press of  the Calumet Region 133 

The founding of the Gary Weekly Tribune in June, 1907, 
by Homer J. Carr and George R. Scott was an important 
event in Gary's journalistic history. Carr was editor and 
Scott was in charge of its business office. Both were vet- 
eran newspapermen who had worked together in Chicago 
for some years. In 1891 Carr had been hired by the Chicago 
Tribune to organize a telegraphic marine news service for 
some forty newspapers in the lower Great Lakes region. Scott 
became assistant manager of this news bureau. Carr was 
marine correspondent for the Chicago Tribune when he came 
to Gary. Because Carr had long been connected with the 
Chicago Tribune, he and Scott chose the name of Gary 
Weekly Tribune for the new The office of the 
paper was first located in a rude shack on what was then 
Euclid Avenue, just west of Broadway. Later it was moved 
across Broadway to where the Union Railway Station now 
stands. For some months the local news and advertisements 
were collected by Mark Goodnow and Fred Carr and mailed 
to Chicago, where the editor and business manager had the 
type set and the papers printed. They were then sent back 
to Gary for distribution on Saturday mornings. This pro- 
cedure was followed until the spring of 1908, when Carr and 
Scott built a plant at 670 Broadway and installed modern 
equipment. By 1912 the paper had outgrown its quarters and 
moved to its second home at Fifth and Washington.log On 
Labor Day, September 7, 1908, the Tribune became a daily, 
the first to be printed in Gary, though the weekly edition was 
continued for several years. Carl 0. Dennewitz, another prom- 
inent figure in the city's newspaper circles, joined the staff 
of the Weekly Tribune as a cub reporter. He later became 
managing editor of the Gary Daily Tribune and remained in 
that position until he joined the army in 1917.l'O 

Carr and Scott were Republicans and, except for the 
elections of 1912 when they supported the Bull Moose ticket, 
their papers were the partisan spokesmen of the Republican 
party in local politics. The Tribune papers were also the 
spokesmen of the United States Steel Corporation in civic af- 
fairs, and Carr was an intimate friend of William P. Gleason, 
superintendent of the steel works. Nevertheless, a few Demo- 
crats were connected with the Tribune papers. Arthur P. 

108 Gary Post-Tribune, August 13, 1936. The complete files of the 
Weekly Tribune and Daily Tribune are on microfilm in the Gary 
Public Library. 

IoDCannon, Loring, and Robb, Lake and Calumet Region, I ,  375- 
377; Gaw Daily Tribune, June 21, 1912. 

"ODennewitz was a foreign correspondent after World War I 
for the New York Tribune (now the Herald-Tribune), and the New 
York Times. He was an editorial and advertising executive with the 
Crowell Publishing Company at the time of his death in 1934. See 
Gany Post-Tribune, November 3, 1934. 



134 Indiana Magazine of History 

Melton, city engineer in the Democratic administration of 
Mayor Thomas E. Knotts, was reported in 1909 to be one of 
their stockholders, and Dennewitz was Democratic candidate 
for city clerk in the election of 1913.lll 

The great real estate boom, which provided profitable 
advertising, coupled with the unsettled state of political af- 
fairs during Gary’s early years, attracted other newspapers 
to the city. The Gary Daily News, edited by Carl J. Cooper 
and Alfred Jones, was started in November, 1907. This pa- 
per, printed in Chicago, was reportedly owned by the Daily 
News Publishing Company of that city.112 The News ended 
its short career on a sour note. A subscription drive was 
launched in December, 1908, with a piano as the grand prize. 
Several of the city’s most prominent young ladies entered 
the contest, and numerous people were persuaded to pay for 
subscriptions six years in advance, but the paper failed in 
March, 1909. The subscribers lost their money and the win- 
ner of the contest never saw the piano.l13 Next came the 
Lake County Democrat in August, 1909, to oppose Thomas 
E. Knotts for mayor in the city elections of that year. Alfred 
Jones was one of its editors, and John F. Dorman was one of 
its f 0 ~ n d e r s . l ~ ~  The success of Knotts in the election caused 
the demise of the paper early in 1910. 

Gary became a fifth class city in October, 1909. Thomas 
E. Knotts, president of the town board since 1906, was eager 
to be the city’s first mayor. A strong and controversial fig- 
ure, he was opposed not only by the Republicans but also by 
an insurgent faction in the Democratic party. Since the 
Northern Indiankn had closed its doors in March, 1909, none 
of the newspapers in Gary was friendly to him. Both the 
Gary Daily Tribune and the Gary Evening Times, the latter 
an edition of the Lake County Times of Hammond, supported 
John A. Brennan, the Republican candidate. The Lake County 
Democrat, as has been noted, waa founded to prevent Knotts 
from getting the Democratic nomination. Therefore in 
August, 1909, Knotts and his brother, Armanis F., bought 
the equipment of the defunct Northern Indianian a t  a mort- 
gage sale and established the Gary Evening P0st.1~5 The 
new paper, a daily, occupied the old quarters of the Northern 
Indianian in the basement and a portion of the second floor 
of the Knotts Building at Seventh and Broadway. 

111Gm-y Weekly Tribune, November 10, 1909; Garg Evening Post, 

112 Cannon, “Autobiography,” Chapter L, 6 ;  Gary Weekly Tribune, 
June 13, 1913. 

March 26. 1909. 
118 Gary Weekly Tribune, March 26, 1909. 
114Ibid., August 6, 1909; Cannon, “Autobiography,” Chapter L, 6. 
115 Gary Weekly Tribune, August 6, 1909. 



The Newspaper Press of the Calumet Region 135 

Thomas H. Cannon and Frank Patrick, veteran Chicago 
newspapermen, were engaged to run the Post. Patrick was 
the publisher and business manager while Cannon wrote the 
editorials and worked as a reporter. A. Howard Bell, later 
auditor of the Gary public schools, was installed as circuTa- 
tion manager. Thomas E. Knotts’ instructions to the staff of 
the Post in regard to the forthcoming campaign were brief 
and to the point: “Make i t  hot. Give ’em hell.”116 The first 
issue of the Post appeared on October 2, 1909, about a month 
before the election. After Knotts had been elected mayor, 
his interest in the Post waned immediately, and Cannon and 
Patrick were left with a white elephant. They organized a 
stock company with a proposed capital of $15,000 but could 
find few purchasers in the lull that followed the election. In 
later years Cannon recalled their troubles: “We were living 
at the Victoria Hotel. The proprietor could have testified to 
the insolvency of the paper. Nevertheless, we kept the Post 
alive until, January, 1910, when two young men from Ohio 
dropped into town. They were J. Ralph Snyder and his 
brother H. B. [Henry Burgess] Snyder.’1117 

The brothers were the sons of Henry Richard Snyder, a 
prominent Ohio newspaperman. Their father had published 
at various times the following newspapers in Ohio: the 
Logan Republican; the Pike County Republican at Waverly ; 
the Urbana Citizen; the Marion Mirror; and the Piqua Call. 
For a time he was associated with Senator Joseph B. Foraker 
in the publication of the Dayton Journal. Later his journal- 
istic activities took him to Springfield, Missouri, where he 
owned the Springfield Republican for about six years. His 
wife, Minerva Burgess Snyder, worked on that paper as its 
society editor and as a reporter. Their sons began newspaper 
careers at an early age as carriers. Henry Burgess Snyder 
graduated from Yale University and J. Ralph Snyder at- 
tended Drury College for a time. When they came to look 
over the situation in Gary, Henry Burgess was the publisher 
of the Urbana Citizen and J. Ralph was the manager of the 
Marion Mirror.11B 

There was good reason for the Snyders to be impressed 
with the opportunities in the young steel city. Its population 
had risen to almost 17,000 in 1910.118 Already there were 
4,204 employees in the works of the steel corporation and 

11eThomas H. Cannon, “Tom Knotts, As Mayor and Man,” G a q  
Evening Post, March 26, 1921. The complete files of the Garg Evenzng 
Post are on microfilm in the Gary Public Library. 

117 Cannon, “Autobiography,” Chapter L, 3. 
***Interview with Henry Burgess Snyder, Gary, June 14, 1955. 

Also see G a q  Post-Tribune, November 28, 1953. 
119 Thirteenth Casus of the United States, 1910, Population, 11, 568. 



136 Indiana Magazine of  History 
the construction of that large plant continued.120 The erec- 
tion of the American Bridge Company’s plant had been start- 
ed in 1909 and that of the American Sheet and Tube Com- 
pany began in 1910. Both were important subsidiaries of the 
United States Steel Corporation. The Gary Screw and Bolt 
Company’s plant, an independent, was also begun in 1910. 
These industries rapidly increased Gary’s population in the 
next few years, and there were indications that other com- 
panies intended to seek sites in the city.121 

In March, 1910, the Snyder brothers purchased control- 
ling interest in the Post with capital obtained from the 
sale of the Urbana Citizen. Thomas E .  Knotts retained a 
small interest in the paper until about 1916, when the Sny- 
ders bought his share. The brothers gained full ownership 
by buying the few shares of stock held by others, mainly 
sa100n-keepers.122 The new officers of €he Post were Thomas 
E .  Knotts, president, Henry Burgess Snyder, editor, and J. 
Ralph Snyder, business manager. The Snyders announced 
that the Post would be a Democratic paper and its editorial 
policy would be along the lines of true democracy.12s Thomas 
H. Cannon remained on the staff as an editor and reporter. 
Henry Richard Snyder joined his sons in 1912 and was as- 
sociate editor of the Gary Evening Post and later of the Gary 
Post-Tribune until his death in 1925. A third son, Herbert R. 
Snyder, came to Gary in 1913 to become advertising manager 
of the paper. The equipment of the Post was antiquated and 
in poor condition when the Snyders purchased it, but they 
moved to a new site on west Fifth Avenue between Washing- 
ton and Adams and installed modern equipment. For the first 
time since its birth the Evening Post began to look like a 
real newspaper.lZ4 In 1913 it moved to a new home on the 
north side of Fifth Avenue between Broadway and Washing- 
ton, where it remained until its merger with the Gary Daily 
Tribune in 1921. 

From 1910 to 1921 the Gary Evening Post and the Gary 
Daily Tribune were the city’s leading newspapers and also 
bitter antagonists in the political arena. The Snyders backed 
Thomas E. Knotts in his futile bid for another term as may- 

120 Employment statistics provided by John H. Vohr, superin- 
tendent of the Gary Steel Works of the United States Steel Corpora- 
tion, October 21, 1954. 

121  Gary’s population was 55,378 in 1920, and 100,426 in 1930. 
Fifteenth Census of the United States, 1930, Populution, 111, Part I, 
715. 

*22Interview with Henry Burgess Snyder, Gary, June 14, 1955, 
According to Snyder, their original investment in the Gaq Evening 
Post was about $8,000.00. 

123 Gaqi Evening Post, March 10, 1910. 
124 Cannon, “Autobiography,” Chapter L, 3. 



The Newspaper Press of the Calumet Region 137 

or of Gary in 1913. The day following the election the Post 
announced that henceforth it would be a free lance in public 
matters, lZ5 yet for some years the Snyders showed a tendency 
to support the Democratic party. In 1915 Henry Burgess 
Snyder was appointed postmaster of Gary by President Wil- 
son and held that position until late in 1920. The Post urged 
the United States to join the League of Nations after World 
War I and was a consistent advocate of closer co-operation 
between the United States and other nations of the world. 
It also agreed with the Democrats that the tariff should be 
kept at a low level, while it went down the line in support 
of the Democratic tickets, both national and local, in the 
elections of 192O.lz8 

The Snyders again announced in January, 1921, that in 
the future their paper would be independent in politics. They 
denied that the decision to retire as spokesman for a parti- 
cular party was due to any political disappointments. The 
Gum Evening Post, they said, had been Democratic because 
it believed in the principles of Woodrow Wilson. It would 
support the Democratic party in the future whenever that 
party stood by the interests of men, women, and children 
everywhere. But the political situation was different in the 
state, county, and city, particularly in the last two. These, 
the announcement continued, were business institutions that 
should be conducted on business principles, and that in the 
city and county there was no inherent reason why anyone 
should vote either the Republican or Democratic ticket. In 
conclusion the opinion was expressed that “without a party 
we believe we can stand for the best interests of the com- 
munity in a way that the public will understand and ap- 
preciate.” The Snyders went on to praise the administration 
of Mayor William F. Hodges of Gary, a Republican, but de- 
clared that Lake County, also with a Republican administra- 
tion, was not so fortunate.lZ7 The Snyders probably realized 
the futility of supporting the Democratic party in the city 
and county, which were consistently Republican before the 
depression which began in 1929. Thomas E. Knotts, whose 
victory in 1909 was largely a personal one, was the only 
Democratic mayor of Gary until 1935.lZ8 In view of this 
political situation, one can understand the reasoning on the 
part of the Snyders that they could be a greater influence for 
good in local affairs if they were independent rather than on 
the “outside” as Democrats. Whether their course 

125Gm-y Evening Post, November 6, 1913. 
12eZbid., November 3, 1920. 
127 Ibid., January 3, 1921. 
1 sThe  Republicans elected the cit treasurer and a majority of 

the city council in the elections of 19l9. See Gay/ Weekly Tribune, 
November 5, 1909. 



138 Indiana Magazine of  History 

strengthened the Republicans and weakened the Democrats 
in Gary and in the county is an open question. 

The depression that followed World War I, combined 
with an increase in the cost of newspaper publication, 
brought financial difficulties to the Gary Daily Tribune and 
to the Gary Evening Post. Their incomes were further di- 
minished because merchants could not afford to advertise in 
both papers. As a result, the two papers were hardly more 
than breaking even.129 Under existing conditions it was 
doubtful that Gary was large enough to support two daily 
newspapers. Of the two, the Gary Evening Post presented 
the more sprightly appearance and was also in a better fi- 
nancial condition. 

Early in May, 1921, Carr sold the controlling interest in 
the Gary Daily Tribune to Dennewitz and Charles Emley. A 
short time later, on May 21, they sold i t  to Edward C. Toner, 
publisher of the Anderson Herald at Anderson, Indiana.Iao 
Robert B. Phillips, also of the Anderson Herald, who had had 
five years of newspaper experience in Gary, became editor 
while Emley remained on its staff as business manager. The 
paper was to be independent in politics. Toner was soon 
beset with the same financial problems that had troubled 
the previous owners of the Tribune. On July 9, 1921, he sold 
the paper to the Snyders and returned to Anderson.Ia1 

The Snyders combined the Post and the Tribune into the 
Gary Evening Post and Daily Tribune. The new paper, 
which was housed in the old Gary Daily Tribune Building at 
Fifth and Washington, was put into circulation on Monday, 
July 11, 1921. Its officials were Henry Burgess Snyder, 
editor ; Henry Richard Snyder, associate editor ; J. Ralph 
Snyder, business manager; and Herbert R. Snyder, in charge 
of commercial printing. George R. Scott, one of the founders 
of the Gary Daily Tribune who had retained a financial inter- 
est in the paper, was secretary of the new organization. The 
Snyders began the publication of the Gary Sunday Post in the 
same month only to discover within a short time that Gary 
was not yet ready for a local Sunday paper.Is2 In August, 
1922, the name of the Snyder’s paper was simplified to the 
Gary Post-Tribune. Although officially labeled as independ- 
ent in politics, the paper consistently supported Republican 

120 Cannon, “Autobiography,” Chapter L, 4. 
130Dennewitz and Emley’s reasons for disposing of the Tribune 

so quickly are not entirely clear. Henry Burgess Snyder in an inter- 
view with the author at Gary, February 16, 1956, said that it was pos- 
sible that Dennewitz and Emley miscalculated their financial strength 
or that they had acted as the intermediaries for Toner in the purchase 
of the paper. 

131 Gary Evening Post, May 21 and July 9, 1921. 
13ZThe Gary Post-Tribune began the publication of a Sunday edi- 

tion in the fall of 1955. 



The Newspaper Press of the Calumet Region 139 

candidates for local, state, and national offices in the 1920’s. 
The Gary Post-Tribune prospered as business conditions 

improved and as merchants saw the advantage of advertis- 
ing in only one paper. The circulation of the Gary Evening 
Post had averaged 6,241 copies in 1920, while that of the 
Gary Post-Tribune was 20,026 in 1930.13s A new building 
erected at Fourth Place and Broadway for a reported 
$500,000 was dedicated and put into use in 1927. The posi- 
tion of the Snyders as the “first family” of Gary’s journal- 
ism was further strengthened in 1930 when Henry Burgess 
Snyder married Mary Rennels, literary editor of the New 
York Telegram, who had served in a similar capacity on the 
Cleveland Times and also the Cleveland Press. Mrs. Snyder 
wrote articles occasionally for the Post-Tribune and was on 
the staff of the Chicago Daily News during the Century of 
Progress Exposition in Chicago, 1933-1934.13’ 

Any history of the region’s newspapers would be in- 
complete without the story of Thomas H. Cannon, one of its 
very able working newspapermen. Cannon started his news- 
paper career in 1874 and for more than fifteen years worked 
as a reporter and editor in Colorado, Kansas, and Missouri. 
In 1890 he became political editor of the Chicago Times and 
was later employed by the Chicago American and by the 
Chicago Daily Tribune. Cannon covered numerous assign- 
ments for Chicago papers in the Calumet Region of Indiana 
and was thoroughly familiar with the area before coming 
to Gary. At the time Thomas E. Knotts engaged him and 
Frank Patrick to run the newly established Gary Evening 
Post in 1909, Cannon was chief editorial writer for the 
Chicago Daily J o u m l .  The Snyders persuaded him to re- 
main on the staff of that paper when they purchased i t  the 
following year. Cannon worked on the Gary Evening Post 
and on the Gary Post-Tribune until shortly before his death 
in 1936. The great steel strike of 1919 was his last bit of 
heavy newspaper reporting. Feeling the weight of the years, 
Cannon devoted most of his time after that to editorial duties 
and to his daily columns. To quote his own words: “The end 
of the trail had been reached. The swivel chair was call- 

Cannon’s fame and wide acquaintance among the read- 
ers of the Gary Evening Post and of the Gary Post-Tribune 
were due largely to his columns, “Flue Dust” and “Lud 

ing.99135 

133 Circulation figures provided by Henry Burgess Snyder, Gary, 

134 Gary Post-Tribune, January 15, 1930; interview with Henry 
Rennels Snyder edited the 

135 Cannon, “Autobiography,” Chapter L, 9; Cannon, Loring, and 

June 14, 1955. 

Burgess Snyder, Gary, June 14, 1965. Ma 
book section of the Gary Post-Tribune w h i x  was started late in 1954. 

Robb, M c e  and Calumet Region, 11, 33-37. 



140 Indiana Magazine of History 
Wrangler,” which were daily features of those papers for  
many years. The title “Flue Dust” was no doubt inspired 
by the smoke and dust which poured constantly from the 
flues and stacks of the great steel mills and which, when the 
atmosphere was heavy and the wind came from off the lake, 
moved like a fog over the city. Cannon started the “Flue 
Dust” column in 1913 and conducted i t  until shortly before 
his death. The column consisted at first of verse and prose 
written by Cannon in which he interspersed satirical and 
humorous comments about current events, both local and na- 
tional. In 1915 contributions were received from his readers 
and from members of the newspaper staff. The first contri- 
butor was Margaret K. Hanlan, society editor of the paper, 
who as “Pandora” sent in exceptionally fine poems and 
sprightly skits. As time went on, poems, jokes, and timely 
bits of wisdom came from the pens of contributors with such 
names as “The Grey Courier,” “Merely Gene,” “Uncle Spud,” 
“Shoe-Shine Socrates,” “Rhoda Dendron,” “Oh Hek,” and 
numerous others. Contributions came not only from Gary’s 
citizens but from people in nearby states. For some years 
Cannon published the best of the “Flue Dust” material an- 
nually in a booklet called “The Log Book.” Cannon also 
created “Lud Wrangler,” whose letters and musings were 
daily features of the newspaper’s editorial page.*3B He also 
ventured into the historical field, serving as editor-in-chief 
for the History of the Lake and Calumet Region of Indiana, 
a two-volume combination of history and biography, pub- 
lished in 1927.137 

By 1933 the region’s newspaper pattern was well es- 
tablished. Because of its nearness to Chicago there had 
never been a morning daily in the area nor were there pros- 
pects of one. Instead, the citizens read the metropolitan pa- 
pers in the mornings for items of national and international 
interest and in the evenings turned to the locally published 
dailies for local and regional news. The Vidette-Messenger 
dominated the Valparaiso scene, the Gary Post-Tribune held 
sway in the steel city, and the Hammond Times circulated 
heavily in Hammond, Whiting, and East Chicago. The week- 
lies, East Chicago’s Globe and Calumet News, Whiting’s 
Times, Crown Point’s Register and Lake County Star,  Ho- 
bart‘s Gazette, and Chesterton’s Tribune brought news and 
notices of a more intimate nature to their readers. The fact 
that all these newspapers survived the depression indicated 
that they were permanent fixtures in their respective com- 
munities. 

136 Cannon, “Autobiography,” Chapter LV, 1-2; Ga*y Post-TrG 

137 The other editors were H. H. Loring and Charles J. Robb. 
bune, August 28, 1936. 


